KAEDAH KELAS BELAJAR BERKUMPULAN

Kami memilih untuk menggunakan tiga kaedah pembelajaran bagi merealisasikan KELAS BELAJAR BERKUMPULAN. Setiap kaedah ini akan menggunakan tenaga fasilitator sebagai pemudah cara pelaksanaan dan pengurusan kumpulan yang dibentuk.


Kaedah 1: Pembelajaran Atas Talian. Kelas dan bentuk bimbingan akan diberikan secara atas talian menggunakan medium WhatsApp serta Zoom. Peralatan yang digalakkan adalah komputer riba dan penting untuk memiliki talian yang baik agar tidak terganggu sepanjang dua jam sesi kelas dijalankan.


Kaedah 2: Berpusat. Kami berpusat di dua tempat keduanya di dalam daerah Kuala Selangor. Pertama di Kampung Bukit Belimbing Kuala Selangor dan kedua di Sungai Buloh, Jeram. Pertemuan semuka akan lebih memberikan rangsangan positif dan tempoh pembelajaran kekal maksimum selama 2 jam. Walau bagaimanapun, komunikasi kumpulan sebelum pertemuan masih menggunakan mediaum WhatsApp.


Kaedah 3: Di Rumah. Pelajar atau murid dikumpulkan disalah sebuah rumah milik ibu bapa masing-masing untuk diberikan bimbingan oleh fasilitator. Fasilitator akan ke rumah yang diminta dan situasinya sama seperti kaedah 2: berpusat.





*Untuk pelajar sekolah, penggunaan WhatsApp adalah dengan keizinan ibu bapa dan digalakkan para ibu bapa berada di dalam kumpulan WhatsApp tersebut.

Comments

Popular posts from this blog

SELAMAT DATANG KE KELAS BELAJAR BERKUMPULAN

KELEBIHAN KELAS BELAJAR BERKUMPULAN

CARA MENDAFTAR KELAS BELAJAR BERKUMPULAN